Anne er mor og har en psykisk sygdom: Åbenhed er svær, men rigtig
Forældreparret Anne og Michael har to børn i skolealderen. De har valgt at være åbne om Annes psykiske sygdom, og hvordan den påvirker familien. De fortæller deres historie i en podcast af Kombu.
At være åben kan være svært, fordi psykisk sygdom stadig er tabuiseret, men det har været det eneste rigtige for Anne og Michael og deres to børn. Det fortæller de i en podcast fra Kombu, Det nationale kompetencecenter for børn og unge i familier med psykisk sygdom, som Psykiatrifonden driver.
Åbenhed gør vejen kortere mellem børn, forældre, pædagoger, lærere og bedsteforældre. Jo mere, man ved, jo bedre kan man forstå det – fx hvis børnene en dag reagerer lidt ekstra kraftigt på noget, de ellers plejer at have let ved at håndtere, mener forældrene.
"Det var vigtigt for os at fortælle børnene det, for ellers kan de føle, at de er forkerte, eller at det, de føler, er forkert," siger Anne.
Åbenheden gjorde det også lettere for hende og Michael fx at sige til børnene, at "mor har brug for en pause". Og henad vejen blev børnene involveret og fik forklaret lidt mere.
"Det skulle ikke være tabu. Det var vigtigt, at de kunne være åbne om, at der var noget med deres mor. De skulle ikke skjule noget," siger Michael.
Måtte tage sine egne følelser senere
Annes sygdom begyndte med en stresssygemelding, som senere udviklede sig, og hun var indlagt i en periode. Da stod Michael meget alene.
"Jeg måtte bare være der for børnene og tage mine egne følelser senere", siger han.
Han tænkte på, om børnene ville kunne rumme det, der skete – om de nu fx havnede i flere skænderier i skolen. Og der var det en hjælp, at pædagoger og lærere omkring børnene vidste besked. Det var nemmere for dem at regne ud, hvorfor børnene måske reagerede på en anden måde, end de plejede. De slap for at gætte sig frem, mener Michael.
Vilde fejlopfattelser af psykisk sygdom
Åbenheden var ikke let: "Det var grænseoverskridende at fortælle om min sygdom. Frustrerende. Det er stadig meget stigmatiseret at have en psykisk sygdom, og folk har nogle vilde fejlopfattelser af, hvad diagnoser betyder", siger Anne.
Hun var især bekymret for, om nogle af børnenes nære kammeraters forældre ville sige, at nu måtte deres børn ikke komme hjem til Anne og Michael, men heldigvis har der kun været positive tilbagemeldinger.
"Nogle trådte lige et halvt skridt tilbage og sundede sig lidt, men så har alt været fint igen", siger hun.
To ud af fem danske børn og unge vokser op med en forælder med psykisk sygdom. Uden hjælp og støtte har de selv en stor risiko for at mistrives eller for at blive ramt af psykisk sygdom.
Podcastserie om livet i familien med psykisk sygdom
Afsnittet om Anne og Michael er et af tre i en podcastserie fra Kombu:
- Signe og Marie på 22 og 18 år fortæller deres historie om at vokse op med en forælder med psykisk sygdom i podcasten "Psykisk sygdom i familien - ung til ung".
- I "Psykisk sygdom i familien - hjælp og støtte til familierne" deler fagfolk fra skole, børnehave og psykiatri viden og erfaringer.
- "Psykisk sygdom i familien - forældrerollen", hvor forældreparret Anne og Michael fortæller om livet i familien, der i perioder er præget af Annes sygdom.